Dat blijkt uit een studie onder ruim 12.000 jongeren in 26 landen, die
marktonderzoeksbureau Synovate dinsdag heeft gepubliceerd. Adidas,
Sony/Playstation en Nokia kwamen respectievelijk op plaats twee, drie en
vier.
De respondenten werd gevraagd om spontaan drie merken te benoemen die
zij ’truly excellent’ (echt geweldig) vonden. In de top tien staan verder
merken als Coca-Cola, Apple, Puma, Samsung, Levi’s en BMW. De studie
weerlegt de notie dat jongeren niet gevoelig zijn voor grote merken en juist
nieuwe merken ontdekken, zo menen de onderzoekers.
De verschillen tussen de landen zijn groot. Zo bleek de nummer 1 erg populair
in Zuid-Afrika, Marokko, Italië en Spanje. Russen moeten niet veel van Nike
hebben, noch van Adidas. Sony viel zeer in de smaak bij Britten en
Mexicanen, terwijl Noren en Roemenen het Japanse merk grotendeels links
laten liggen. Nederlandse jongeren namen niet deel aan deze studie.
Mannen bleken met name te gaan voor sportmerken als Nike, terwijl de
vrouwelijke respondenten eerder kozen voor kledingmerken als Zara en H&M
en verzorgingsmerken als Nivea en Dove.
Het Nederlandse biermerk Heineken verslaat wel andere biermerken, maar haalde
de top dertig van bekende ‘brands’ niet.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl